Accountant, zit je op een goudmijn?

Sommige kantoren in de accountancy hebben extra groeikansen vergeleken bij hun concurrenten. Maar ze beseffen het niet. En dus laten ze die kansen liggen. Hoezo extra groeikansen?

Ondernemer zoekt accountant

Stel, een lasbedrijf is op zoek naar een accountant. De eigenaar vraagt wat om zich heen, bezoekt wat websites en kijkt op social media. Wat blijkt? Er is een accountant die regelmatig online berichtjes plaatst, specifiek voor lasbedrijven. Geen wereldschokkende analyses, juist niet, maar concrete, aardige of handige weetjes. Een gemiddeld percentage autokosten bij kleinere lasbedrijven, de gemiddelde debiteurenstand in mei, of de meest populaire bal gehakt bij ritten naar een bepaalde regio.

Ondernemer vindt accountant

Waarom spreekt dit zo’n lasbedrijf aan? Deze accountant laat zien dat hij weet wat zijn klanten aardig of handig vinden. En hij weet kennelijk waar hij het over heeft, hij etaleert branchekennis. Grote kans dus dat de eigenaar van het lasbedrijf deze accountant gaat bellen.

Online marketing niets voor u? Of toch wel?

De meeste kantoren hebben onvoldoende soortgelijke klanten. Online marketing is dan vrij lastig succesvol te maken. Maar er zijn kantoren die wel op zo’n goudmijn zitten. Ze hebben relatief veel klanten in dezelfde branche. Dus kunnen ze eenvoudig via social media en hun website met eigen content leads genereren en prospects aan zich binden. Kennelijk vinden ondernemers in die branche immers al dat er een klik is. Heb je zo’n kantoor? Dan kun je via online marketing - mond-tot-mond werkte al - veel sneller uitbreiden dan andere kantoren.

Hoe?

Ontginnen van de goudmijn kost je tijd en aandacht, maar geen geld. Je kunt immers best zelf analyses maken van kosten- en omzetpatronen bij je klanten in een branche en zo interessante weetjes verzamelen. Daar hoef je geen marketingspecialist voor te zijn. En als je twijfelt, kun je een paar klanten gewoon eens vragen wat ze er van vinden. Vervolgens moet de ruwe erts bewerkt worden. Schrijf je zelf vlot en toegankelijk? En je hebt er tijd voor? Maak dan zelf je blogposts. Zo niet, besteed het schrijfwerk dan uit. Dat is relatief goedkoop. 

Klantwaarde

Hoezo goedkoop? Omdat de tegenvraag is: wat betekent een nieuwe klant eigenlijk? We gaan gemakshalve uit van de  gemiddelde omzet per klant vermenigvuldigd met het gemiddeld aantal jaren dat de klant blijft. Van additionele kosten is vaak niet of nauwelijks sprake. De rente is ongeveer nul, dat rekent makkelijk. Als jouw gemiddelde omzet per klant € 2.500 is en een klant gemiddeld 20 jaar blijft, is de waarde van een nieuwe klant dus € 50.000. Je leest het goed, 1 nieuwe klant.

Aan de slag

Hebt je dus relatief veel klanten in dezelfde branche, ga aan de slag. Maak gebruik van je unieke voorsprong, voordat een concurrent het oppakt. Online kan dat snel gaan. Je begrijpt dat het wel heel raar moet lopen, als je jouw tijd en de kosten van het uitbesteden van je blogpost niet ruimschoots terugverdient.

3 mei 2017

Roel Mariën

Ja, mail mij een plan van aanpak

Leestips: